Pendahuluan
Isu anak tak sah
taraf di Malaysia sudah menjadi masalah sosial yang lumrah dan tidak asing lagi
kepada masyarakat hari ini. Kisah-kisah tentang pembuangan bayi sering mendapat
liputan utama di dada akhbar, manakala kes-kes wanita hamil tanpa nikah yang berada
di pusat pemulihan semakin bertambah dari masa ke semasa. Statistik kelahiran
anak luar nikah daripada Jabatan Pendaftaran Negara bagi tahun 2013 sehingga
Januari 2017 mencatatkan bilangan yang sangat besar, iaitu 155,744 orang. Pelbagai
usaha dilaksanakan bagi membendung masalah ini, antaranya ialah menempatkan
pesalah sosial di pusat pemulihan akhlak, mewujudkan pusat penjagaan bayi bagi
bayi yang tidak dikehendaki dan memberi latihan kemahiran diri bagi membantu
golongan yang bermasalah ini meneruskan kehidupan pada masa akan datang. Anak
tak sah taraf dalam istilah bahasa Arab disebut walad al-zina yang bermaksud
anak zina atau anak luar nikah. Para Fuqaha’ bersepakat bahawa anak zina ialah
merujuk kepada anak yang dilahirkan hasil perzinaan dan bukan daripada
perkahwinan yang sah atau persetubuhan syubhah (persetubuhan oleh lelaki
dan perempuan yang menyangka mereka adalah suami isteri yang sah).
Islam memelihara
kesucian nasab keturunan seseorang dan agama Islam itu sendiri memberi
perlindungan kepada semua insan yang lahir di muka bumi ini. Namun, bagi anak
zina sesetengah haknya agak berbeza sedikit dengan anak sah taraf kerana statusnya
yang disabitkan kepada ibu yang melahirkannya dan bukan kepada ayahnya.
Kesucian anak zina ini sering dipertikaikan disebabkan dengan gelarannya
sebagai anak tak sah taraf, sedangkan anak zina ini tidak berdosa dan hanya
menjadi mangsa keadaan. Bukan itu sahaja, anak zina ini juga sering dipandang
negatif oleh masyarakat. Bahkan, anak zina ini kadang kala ditemui terdampar,
dibuang atau diserahkan kepada orang awam untuk dipelihara. Anak tak sah taraf
hendaklah diberi perlindungan serta nafkah yang sama seperti anak-anak yang
lain mengikut hukum syarak dan undang-undang. Penjagaan anak ini akan
memberikan implikasi kepada masyarakat dan negara dalam hal yang berkaitan
seperti hadanah, nafkah dan haknya. Walau bagaimanapun, terdapat
beberapa alternatif yang telah diambil oleh sesetengah institusi bagi
melindungi kepentingan dan kebajikan anak zina serta meringankan beban
pihak-pihak yang terlibat.
Definisi Anak Zina
Definisi merupakan pentakrifan sesuatu perkataan bagi menerangkan
sesuatu makna agar lebih mudah difahami. Definisi anak zina boleh dilihat dari
dua sudut yang berbeza iaitu dari sudut hukum syarak dan undang-undang.
Manakala, daripada perspektif undang-undang dapat diklasifikasikan sama ada
menurut undang-undang syariah atau undang-undang sivil. Berdasarkan definisi
yang dikemukakan juga dapat memberikan gambaran mengenai ciri-ciri seseorang
yang boleh dikategorikan sebagai anak zina.
Definisi Anak Zina Menurut Hukum Syarak
Menurut Jamalluddin bin Hashim dan Basri bin Ibrahim (2011:3), anak
zina atau dalam istilah bahasa arab dikenali sebagai walad al-zina ialah anak
yang dilahirkan daripada perhubungan yang tidak sah di sisi hukum syarak dan
anak tersebut bukan anak yang hasil daripada perhubungan yang wati syubhah.[1]
Anak zina ialah anak yang dilahirkan daripada perhubungan yang
tidak sah di sisi hukum syarak. Menurut istilah fuqaha pula, anak zina
ialah anak yang dilahirkan hasil dari persetubuhan haram atau tanpa akad
perkahwinan yang sah atau fasid atau persetubuhan syubhah atau
dilahirkan sebelum tempoh enam bulan qamariah setelah persetubuhan di
sisi jumhur atau setelah akad perkahwinan di sisi Abu Hanifah atau anak yang
dilahirkan selepas empat tahun menurut al-Malikiyyah dan al-Syafieyyah atau
selepas dua tahun menurut al-Hanafiyyah selepas berlakunya perceraian. Lihat
Biro Bantuan Guaman (2002), Hak Hadhanah Menurut Fuqaha Serta
Konsep Pemakaiannya di Malaysia, Kuala Lumpur: Jabatan Perdana Menteri, h. :
38. Lihat juga, Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal
Agama Islam Malaysia Kali Ke-57 yang bersidang pada 10 Jun 2013 telah
membincangkan mengenai anak tak sah taraf.[2]
Muzakarah telah memutuskan bahawa anak tak sah taraf ialah anak yang dilahirkan
di luar nikah sama ada akibat zina atau rogol dan dia bukan daripada
persetubuhan syubhah atau bukan daripada anak perhambaan. Selain itu,
anak tak sah taraf juga merupakan anak yang dilahirkan kurang dari enam bulan
dua lahzah (saat) mengikut takwin qamariah daripada tarikh tamkin
(setubuh).[3]
Sehubungan dengan
itu, anak tak sah taraf tidak boleh dinasabkan kepada lelaki yang menyebabkan
kelahirannya atau kepada sesiapa yang mengaku menjadi bapa kepada anak
tersebut. Oleh itu, mereka tidak boleh pusaka mempusakai, tidak menjadi mahram
dan tidak boleh menjadi wali.[4]
Jawatankuasa Fatwa
Bagi Hal Ehwal Agama Islam Malaysia Peringkat Kebangsaan pada 6 September 2005
bersetuju menerima Sighah Pewartaan Anak Tak Sah Taraf seperti berikut iaitu
keputusannya anak zina atau anak di luar nikah (anak tak sah taraf) sama ada
diikuti dengan perkhawinan kedua pasangan ibu ‘bapanya’ atau tidak hendaklah
dibinkan atau dibintikan kepada ‘Abdullah’.[5]
Anak zina adalah
anak yang dilahirkan ibunya melalui jalan yang tidak syari’i, atau itu hasil
dari hubungan yang diharamkan. Masing-masing dari anak zina dan li’an tidak
boleh mewarisi harta ayahnya dan kerabat ayahnya berdasarkan ijma’
ulama. Dia hanya mewarisi harta ibunya kerana nasab dari ayahnya terputus
disebabkan hubungan dengan ibunya pasti, tiada keraguan di dalamnya.[6]
Oleh itu
kesahtarafan seseorang anak adalah merujuk kepada perkahwinan yang sah daripada
kedua ibu bapanya. Rasulullah saw bersabda :
Maksudnya : (Kesahtarafan)
seorang kanak-kanak berpunca daripada tempat tidur (kedua ibu bapanya yang sah)
dan seorang penzina adalah layak ditahan. (Riwayat Al-Bukhari)[7]
Definisi Anak Zina Menurut Peruntukan Undang-Undang
Mengikut Enakmen
Undang-Undang Keluarga Islam (Negeri Selangor) 2003 dan Enakmen Undang-Undang
Keluarga Islam (Wilayah-Wilayah Persekutuan) 1984, istilah anak tak sah taraf
adalah satu istilah yang digunakan bagi anak yang tidak mempunyai nasab atau
hubungan darah yang sah. Di dalam peruntukan undang-undang telah menyatakan: “
Tak sah taraf berhubungan dengan seseorang anak, ertinya dilahirkan di luar
nikah dan bukan dari persetubuhan syubhah.”Menurut Abdullah Nasih Ulwan
(1998:2), dan Himpunan Fatwa Warta Kerajaan Negeri Melaka (2005:157) penggunaan
istilah “ anak tak sah taraf” juga diterima pakai menurut tafsir yang
diperuntukkan di dalam kebanyakan Enakmen Undang-Undang Keluarga Islam
Negeri-Negeri yang menyatakan “anak tak sah taraf” ialah seseorang anak yang
dilahirkan di luar nikah iaitu sama ada hasil daripada zina atau rogol atau
anak yang dilahirkan kurang enam bulan daripada tarikh akad nikah dan dia
adalah anak yang bukan hasil daripada persetubuhan syubhah.
Berdasarkan Enakmen Undang-Undang Keluarga Islam (Negeri Selangor)
2003, istilah anak tak sah taraf adalah satu istilah yang digunakan bagi anak
yang tidak mempunyai nasab atau hubungan darah yang sah dan sama. Peruntukan
dan undang-undang menyatakan bahawa terdapat perbezaan pendapat mengenai anak
zina yang dilahirkan tanpa firash, maksudnya ibu kepada anak tersebut tidak
berada dalam ikatan perkahwinan. Jumhur ulama berpendapat bahawa tidak harus
disambungkan nasab anak zina dengan bapa biologinya.
Manakala, terdapat segelintir ulama yang mengharuskan dinasabkan
anak zina kepada bapanya seperti Muhammad bin Sirin dan Ibn Taimiyyah serta
diperkukuhkan oleh anak muridnya Ibn Qayyim. Akan tetapi, Hassan al-Basri dan
Ibrahim an-Nakhai’iy berpendapat bahawa harus menghubungkan anak zina dengan
bapa zinanya setelah dikenakan hukuman hudud ( Nur Helmi Ikhsan: 2013:23).[8]
Definisi Anak Zina Menurut Commom Law
Menurut Shamsuddin Suhor (1994: 140), di bawah Commom Law, taraf
anak-anak yang lahir daripada satu perkhawinan akan menjadi tak sah taraf
apabila perkhawinan ibu bapa mereka dibatalkan oleh mahkamah. Walau bagaimanapun,
kedudukan ini telah diubah oleh statut-statut seperti Marriage Act Statutes 1949
dan Matrimonial Causes Act 1973, dan kini secara amnya menerima
anak-anak tersebut sebagai anak sah taraf. Namun terdapat kemungkinan anak-anak
yang dilahirkan daripada suatu perkhawinan tak sah akan terus kekal menjadi
anak tak sah taraf jika terdapat perasaan was-was dalam diri ibu bapa sama ada
perkhawinan mereka sah atau tidak.[9]
Fenomena anak tak
sah taraf di Malaysia seakan-akan sudah menjadi masalah sosial yang lumrah dan
tidak asing lagi kepada masyarakat kita. Ini kerana perkara ini sudah terlalu
kerap berlaku. Kisah-kisah tentang pembuangan bayi terpampang di dada akhbar,
sementara kes ibu hamil tanpa nikah yang berada di pusat pemulihan semakin
bertambah dari semasa ke semasa. Berdasarkan laporan rasmi Jabatan Pendaftaran
Negara, sejak tahun 2013 hingga 2017, terdapat lebih 167,073 bayi yang
direkodkan kelahirannya tanpa bapa telah didaftarkan di Jabatan Pendaftaran
Negara. [10]
Ini bermakna, secara purata:
33,415 orang
bayi dilahirkan
|
Dalam tempoh
setahun
|
2,784 orang
bayi dilahirkan
|
Dalam tempoh
sebulan
|
93 orang bayi
dilahirkan
|
Dalam tempoh
sehari
|
4 orang bayi
dilahirkan
|
Dalam tempoh
sejam
|
Implikasi Anak Tak Sah Taraf Dalam Islam
1.
Penamaan
Jika seseorang
anak lahir tanpa ada ikatan perkahwinan yang sah di antara ibunya dengan lelaki
yang mensetubuhinya dan bukan persetubuhan syubhah, maka anak tersebut tidak
boleh dibin atau dibintikan kepada bapa zina. Sebaliknya hendaklah dibinkan
atau dibintikan Abdullah atau lain-lain nama ”Asma’ ul-Husna” yang
berpangkalkan Abdul. Kedudukan ini berbeza dengan anak yang bukan beragama
Islam. Kesahtarafan anak akan dikira dari tarikh ibu dan bapa anak tersebut
memeluk Islam.[11]
Muzakarah
Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan bagi hal ehwal agama Islam Malaysia kali
pertama yang bersidang pada 28-29 Januari 1981 telah membincangkan penamaan
anak tidak sah taraf (anak luar nikah). Muzakarah telah memutuskan bahawa anak
zina atau anak luar nikah (anak tidak sah taraf) sama ada diikuti dengan
perkhawinan kedua pasangan ibu bapanya atau tidak hendaklah dibin atau
dibintikan kepada Abdullah.[12]
Seorang anak yang
dijumpai terbiar atau anak pungut yang tidak diketahui asal usulnya hendaklah
dibin atau dibintikan Abdullah dan jika nama Abdullah bersamaan dengan orang
yang memelihara anak itu, maka boleh dipilih nama “Asma Al-Husna” lain yang
berpangkalkan Abdul seperti Abdul Rahman dan Abdul Rahim.[13]
Penentuan
Nasab Menurut Perspektif Islam
Menasabkan anak kepada nama bapa adalah perkara yang penting. Itu
melibatkan persoalan wali, perwarisan dan sebagainya. Hukum menasabkan anak
angkat kepada ayah angkat juga adalah haram, apatah lagi dalam masalah anak
zina. Firman Allah swt, maksudnya
“……dan tidak juga Dia membuatkan anak-anak angkat kamu
sebenarnya anak-anak kamu. Panggil mereka mengikut bapa-bapa mereka yang
sebenar, itu lebih adil di sisi Allah. Sekiranya kamu tidak mengetahui siapa
bapa-bapa mereka, maka mereka adalah saudara-saudara kamu dalam agama, dan
peliharaan….” (Surah Al-Ahzab,4-5)[14]
Menasabkan kepada
nama ayah angkat mahupun kepada ayah asal hasil dari zina adalah haram. Begitu
juga menasabkan kepada ibunya tidak digalakkan kerana ia dapat menimbulkan
kesan psikologi kepada anak tersebut. [15]
Contohnya kes Wan Azmi lwn Nik Salwani [1990] 9 JH (2) 192, mahkamah telah
memutuskan bahawa, anak yang dilahirkan selepas lapan bulan perkahwinan (lebih
kurang) adalah sah tarafnya kerana ia adalah lebih dari enam bulan dan terdapat
bukti berlakunya persetubuhan di antara kedua suami isteri. Mahkamah juga
menolak tuntutan bahawa anak itu bukan anak Yang Kena Tuntut kerana beliau
tidak terus menafikan anak tersebut selepas anak itu dilahirkan malah penafian
hanya dibuat setelah tuntutan nafkah anak itu dibuat. Contoh lain kes Ismail
lwn Kalam (1995) 10 JH 41, pihak menuntut telah menceraikan isterinya pada 28
September 1985. Seorang anak telah dilahirkan pada 23 September 1989. Oleh
kerana jarak perceraian dengan tarikh anak itu dilahirkan adalah lebih dari
empat tahun, Mahkamah memutuskan bahawa anak tersebut tidak boleh dinasabkan
kepada bekas suami ibu anak tersebut.[16]
2.
Pergaulan
dan Hubungan.
Dalam Islam anak tak sah taraf bebas menjalin
apa-apa hubungan atau aktiviti sepertimana yang dilakukan oleh kanak-kanak
Islam yang sah tarafnya. Hukum pergaulan anak tak sah taraf dengan lelaki yang
melakukan persetubuhan dengan ibunya adalah sama dengan lelaki asing yang tiada
kaitan dengannya (bukan mahram) kecuali lelaki tersebut menjadi suami ibunya
maka hubungannya adalah sebagai ayah tiri. Perhubungan antara anak tak sah
taraf dengan anak-anak di sebelah ibunya yang sah taraf dan ahli keluarga sebelah
ibunya yang lain adalah hubungan kekeluargaan yang sah.[17]
Anak tak sah taraf
tidak boleh dihalang daripada menjalinkan apa-apa hubungan atau menjalankan
aktiviti bersama seseorang kanak-kanak Islam lain yang sah tarafnya. Pergaulan
anak tak sah taraf dengan lelaki yang telah melakukan persetubuhan tanpa akad
nikah dengan ibunya, walau pun lelaki tersebut adalah bapanya yang sebenar
(bapa biologi), hendaklah berasaskan pergaulan di antara anak tiri dan bapa
tiri. Jika anak tak sah taraf itu ialah seorang perempuan, maka wudhu’nya dan
wudhu’ suami ibunya, sama ada si suami itu adalah bapanya yang tidak sah taraf
atau pun lelaki lain, maka tidak terbatal wudhu’nya kerana menurut pandangan
hukum syarak suami ibunya itu adalah mahram (bapa tiri). Perhubungan antara
anak tak sah taraf dengan anak-anak sebelah ibunya yang sah taraf dan ahli
keluarga sebelah ibunya yang lain adalah hubungan kekeluargaan yang sah, tetapi
perhubungan ini tidak boleh diperluaskan kepada keluarga sebelah bapanya yang
tidak sah itu.
3.
Harta
Pusaka.
Anak tak sah taraf
tidak terputus hubungan kekeluargaan dengan ibunya. Begitu juga ibu tidak
terputus hubungan kekeluargaan dengan anak tersebut. Oleh itu, kedua-duanya
boleh mewarisi pusaka antara satu sama lain. Seseorang anak tak sah taraf tidak
boleh mempusakai harta bapanya yang tidak sah. Begitu juga bapa tidak boleh
mewarisi harta anak tersebut kerana kedua-duanya telah terputus hubungan
kekeluargaan.[18]
4.
Perwalian.
Hak perwalian diri anak tak sah taraf terletak
kepada ibunya. Walaubagaimanapun, wali perkahwinan bagi seseorang anak tak sah
taraf perempuan dipegang oleh Wali Hakim (iaitu Yang DiPertuan
Agong/Sultan/Raja atau individu yang diberi tauliah) atau wali sebelah ibunya.
Ini adalah kerana seseorang perempuan tidak sah menjadi wali di dalam apa jua
perkahwinan. Sabda Rasulullah saw :
Maksudnya : Sultan adalah wali kepada sesiapa yang tidak
mempunyai wali. (Riwayat Abu Daud dan Tirmizi)
Lelaki yang menyetubuhi
ibunya sebelum akad nikah yang sah, sama ada ia (lelaki) berkahwin atau tidak
dengan ibunya selepas itu, tidak sah menjadi walinya. Selain itu, anak
perempuan yang lahir hasil dari penzinaan yang tidak dikhawini dengan pasangan
zinanya, maka tidak haram anak zina tersebut untuk berkhawin dengan bapa
zinanya. Walau bagaimanapun, makruh bagi bapa zina mengahwini anak zinanya. [19]
5.
Kematian
Kematian seseorang anak tak sah taraf yang
belum baligh adalah menurut hukum agama ibunya. Jika ibunya beragama Islam,
maka ia dihukumkan sebagai seorang yang beragama Islam. Dengan demikian,
mayatnya hendaklah diurus secara pengurusan jenazah seorang muslim. Sekiranya
ibunya bukan seorang yang beragama Islam, maka ia dihukumkan sebagai seorang
yang bukan beragama Islam, sekali pun lelaki yang menyetubuhi ibunya itu adalah
seorang yang beragama Islam.
6.
Perkahwinan
Keraguan berhubung kesahan perkahwinan seorang
anak tak sah taraf perlu dikikis kerana agama tidak pernah membezakannya dengan
kanak-kanak lain. Mereka juga seperti insan-insan yang lain. Kesalahan yang
berlaku sehingga mereka dilahirkan bukanlah dosanya tetapi hasil perbuatan ibu
dan lelaki yang menyetubuhi ibunya. Oleh itu perkahwinan anak tak sah taraf
perempuan adalah sah, walaupun ada pendapat yang mengatakan bahawa lelaki yang
baik nasabnya tidak digalakkan mengahwininya.[20]
7.
Pertukaran
Status Anak Tak Sah Taraf
Seseorang anak tak sah taraf boleh
bertukar sifatnya apabila dia dibuang oleh ibunya dan dijumpai oleh orang lain.
Pada ketika itu statusnya akan bertukar menjadi anak laqit (iaitu anak
pungut). Dia akan menjadi anak angkat kepada sesiapa yang memungut dan diberi
tanggungjawab memeliharanya berdasarkan peruntukan yang diberikan kepada
seorang anak angkat.[21]
8.
Amal
Kebajikan.
Amal kebajikan anak tak sah taraf sama ada
untuk diri sendiri atau untuk masyarakat adalah sama seperti anak-anak tak sah
taraf yang lain. Anak tak sah taraf adalah seorang yang suci dan bersih dari
sebarang dosa ibu dan bapanya.[22]
Firman Allah swt :
Maksudnya
: ... dan tiadalah (kejahatan) yang diusahakan oleh tiaptiap seorang
melainkan orang itulah sahaja yang menanggung dosanya; dan seseorang yang boleh
memikul tidak akan memikul dosa perbuatan orang lain (bahkan dosa usahanya
sahaja);... (Surah al-An’am : 164)
Firman
Allah swt lagi : Maksudnya : (Oleh itu) katakanlah (wahai Muhammad): ”Kamu
tidak akan bertanggungjawab tentang kesalahan yang kami lakukan, dan kami pula
tidak akan bertanggungjawab tentang apa yang kamu kerjakan”.
(Surah Saba’ : 25)
Amal
kebajikan mereka tetap akan mendapat ganjaran di sisi Allah S.W.T sama seperti
amal kebajikan orang Islam yang lain. Firman Allah swt : Maksudnya : Maka
sesiapa berbuat kebajikan sebesar dzarrah, nescaya akan dilihatnya (dalam surat
amalnya)! . Dan sesiapa berbuat
kejahatan sebesar dzarrah, nescaya akan dilihatnya (dalam surat
amalnya)!. (Surah al-Zalzalah : 7-8) [23]
Hak
Penjagaan Bagi Anak Tak Sah Taraf
Berhubung dengan
penjagaan anak tak sah taraf, ia adalah dipertanggungjawabkan semata-mata
kepada ibu dan saudara-mara sebelah ibunya. (Jika seseorang anak yang dipungut
dan tidak dapat ditentukan keturunannya iaitu sama ada Islam atau pun bukan
Islam, maka adalah menjadi tanggungjawab pihak pentadbir (kerajaan)
membesarkannya,menjaga kebajikannya serta mendidiknya menurut agama Islam
kerana bersandarkan kepada majoriti rakyat sesebuah negara itu yang beragama Islam).
[24]
Hubungan nasab (keturunan)
anak tak sah taraf dengan ibu serta ahli keluarganya tidak terputus. Oleh itu
tanggungjawab menjaga anak tak sah taraf menjadi tanggungjawab ibu dan ahli
keluarga di sebelah ibunya.[25]
Akta Undang-Undang Keluarga Islam 1984 (Akta 303) seksyen 85 memperuntukkan
bahawa : “Penjagaan kanak-kanak tak sah taraf adalah semata-mata pada ibu dan
saudara mara ibu”. Peruntukan ini selaras dengan kehendak hukum Syarak yang menetapkan
hubungan nasabnya (keturunan) hanya dengan ibunya sahaja. Kedudukan ini
sudah tentu memberikan hak penjagaan kepada ibunya atau ahli keluarga ibunya.[26]
Faktor-faktor yang Menyebabkan Ibu Bertanggungjawab Menyara Anak
Tak Sah Taraf dan Bukan kepada Bapa
Terdapat beberapa faktor penjagaan anak tak sah taraf disabitkan
kepada ibu bukan kepada bapa antaranya ialah bagi mengelakkan bayi tersebut
daripada terdedah kepada bahaya jika tiada orang yang boleh bertanggungjawab
secara langsung terhadap dirinya terutama dari sudut penjagaan dan kebajikan.
Selain itu, kebiasaannya lelaki yang berzina dengan seseorang perempuan
disifatkan sebagai seorang lelaki yang tidak bertanggungjawab. Hal ini demikian
kerana, jika lelaki tersebut seorang yang bertanggungjawab sudah pasti lelaki
tersebut akan terlebih dahulu bernikah dengan wanita tersebut.
Bukan itu sahaja,
kebiasaannya lelaki yang melakukan perbuatan zina ini akan menghilangkan
dirinya apabila mendapati wanita yang berzina dengannya telah hamil. Pada masa
ini, jarang sekali untuk ditemui seseorang lelaki dengan mudah akan mengakui
bahawa dia adalah bapa luar nikah bagi seseorang bayi yang baru dilahirkan. Di
samping itu, lelaki berkenaan juga mungkin meragui bahawa dia adalah bapa
kepada bayi berkenaan kerana pada pandangannya mungkin wanita berkenaan ada
menjalinkan hubungan dengan lelaki lain.
Seterusnya, faktor
yang menyebabkan ibu adalah lebih berhak terhadap penjagaan seorang kanak-kanak
yang masih kecil kerana sifat keibuan dan rasa kasih sayang yang ada padanya.
Apabila Islam meletakkan tanggungjawab kepada wanita berkenaan menyara anak
tersebut, ini adalah kerana bagi menjaga kepentingan anak itu sendiri.[27]
Penjagaan Anak Zina Menurut Peruntukan Undang-Undang
Seksyen 85 menyebutkan: “Penjagaan kanak-kanak tak sah taraf adalah
semata-mata pada ibu dan saudara mara ibu”.
Peruntukan ini
menjelaskan bahawa penjagaan anak tak sah taraf adalah pada ibunya dan saudara
mara ibunya kerana nasabnya hanya sabit disebelah ibu. Peruntukan ini juga
menjelaskan yang anak tak sah taraf sama ada lelaki atau perempuan mempunyai
hak untuk mendapat jagaan yang sempurna (Abdul Monir Yaacob, 1999:223).
Undang-undang
Islam juga ada memperuntukkan peraturan bagaimana seseorang bayi yang dibuang
dan tidak diketahui ibu bapanya harus ditangani dengan mewajibkan secara fardu
ain, jika tiada orang lain yang berada di tempat kejadian dan ditakuti jika
bayi itu tidak diambil nyawanya akan terancam, maka orang yang menemuinya
mestlah mengambil dan memeliharanya dengan sepatutnya.[28]
Perlindungan Anak Zina Yang Beragama Islam di bawah Undang-Undang di
Malaysia
Menurut Azizah
Mohd (2009: 51) nasab dan anak tak sah taraf di bawah Akta Keluarga Islam
(Wilayah-Wilayah Persekutuan) 1984. Di Malaysia, undang-undang Islam di bawah
Enakmen Negeri-negeri. Di Wilayah Persekutuan contohnya, Akta Undang-undang
Keluarga Islam (Wilayah-Wilayah Persekutuan) 1984 mengandungi beberapa
peruntukan berkenaan anak tak sah taraf. Terma nasab ditakrifkan sebagai
keturunan yang berasaskan pertalian yang sah. Dalam Akta Undang-undang Keluarga
Islam, anak tak sah taraf adalah satu istilah yang digunakan bagi anak yang
tidak mempunyai nasab atau hubungan darah yang sah. Akta Undang-undang Keluarga
Islam menyebut;
Tak sah taraf
berhubung dengan seorang anak, ertinya dilahirkan di luar nikah dan bukan anak
dari persetubuhan syubhah. Terdapat peruntukan yang sama dalam Enakmen
Negeri-negeri di Malaysia contohnya di Kelantan, Melaka, Perlis, Perak, Pulau
Pinang, Johor, Kedah dan Sarawak. Walaupun peruntukan berkenaan anak tak sah
taraf ini agak umum, terdapat peruntukan lain yang memperuntukan tentang
bagaimana menentukan kesahtarafan seorang anak.
Perlindungan di Bawah Akta Kanak-Kanak 2001
Akta Kanak-Kanak 2001 telah digubal bagi tujuan perlindungan kepada
kanak-kanak terutamanya kanak-kanak yang tidak mempunyai ibu dan bapa dan
kanak-kanak yang teraniaya. Oleh kerana aplikasinya yang umum yang
memperuntukan perlindungan kepada semua kanak-kanak Islam dan bukan Islam, maka
peruntukan ini juga boleh digunakan bagi tujuan melindungi anak zina. Walau
bagaimanapun, tiada peruntukan yang secara lansung yang disediakan untuk anak
zina, kecuali apabila anak tersebut dibuang atau dianiaya. Contoh peruntukan
yang melindungi anak yang dibuang ialah:
Seseorang
kanak-kanak memerlukan pemeliharaan dan perlindungan jika kanak-kanak itu tidak
mempunyai ibu bapa atau penjaganya atau telah dibuang oleh ibu bapa
ataupenjaganya dan selepas siasatan yang munasabah ibu atau bapa atau
penjaganya anak itu dapat ditemui dan tiada orang lain yang sesuai sanggup dan
berupaya memelihara kanak-kanak itu.[29]
Kes-Kes Berkaitan Penjagaan dan Pemeliharaan Anak Tak Sah Taraf
Mengikut Undang-Undang Sivil
Di dalam undang-undang sivil tidak dinyatakan mengenai cara
pensabitan anak zina kerana undang-undang sivil melihat kedudukan anak zina
adalah berpandukan kepada perkhawinan pasangan yang melahirkan anak tersebut.
Jika pasangan tersebut telah berkhawin, walaupun perempuan tersebut telah hamil
sebelum perkhawinan, anak tersebut dikira sebagai anak kepada pasangan
tersebut.
Selain itu,
menurut undang-undang sivil, kesahtarafan adalah suatu persoalan fakta yang
mana beban membuktikan kebapaan adalah suatu yang amat sukar. Oleh itu, mereka
telah menggunakan maxim “pater nest quem nuptiae demostrant” untuk
memudahkan pembuktian. Maxim ini membawa maksud sekiranya anak itu
dilahirkan oleh seorang wanita yang sudah berkhawin, maka suaminya akan
dianggap sebagai bapa kepada anak itu sehingga dibuktikan sebaliknya. (Nigel Lowe,
Gillian Douglas, 2007: 257)
Berdasarkan kes
yang terdapat di dalam Shamsuddin bin Suhor (1995), iaitu kes The Queen v.
Nash, In Carey, An Infant mahkamah memutuskan bahawa ibu adalah sorang yang
paling dekat hubungannya dengan anak tersebut dan dialah orang yang paling
berhak terhadap penjagaan dan pemeliharaan anak tak sah tarafnya. Secara tidak
lansung hubungan yang dimaksudkan dalam kes ini dapat dikaitkan dengan
pertalian darah yang wujud antara anak zina tersebut dengan ibu kandungnya.
Dalam masa itu, kes yang diputuskan dalam kes Ex Parte Knee, Sir James
Mansfield mengatakan ibu kepada anak tak sah taraf adalah orang yang paling
berhak terhadap penjagaannya melainkan ada alas an yang jelas melupuskan hak
tersebut. Kemudian diikuti pula oleh kes Bernado v. McHugh yang
memutuskan bahawa kehendak ibu harus diambil kira selain daripada kebajikan
anak itu sendiri.[30]
Menurut Re
Miskin Rowter ia juga membuktikan bahawa selain daripada kebajikan
anak-anak yang harus diutamakan, kehendak-kehendak ibu itu juga perlu diambil
kira dan dalam kes ini mahkamah telah meletakkan anak zina tersebut di bawah
jagaan ibunya. Manakala, dalam kes Masam v. Salina Saropa & Anor mahkamah
telah memberikan hak penjagaan sebaliknya kepada ibu angkat dan bukan kepada
ibu kandungnya sebagaimana yang telah diputuskan dalam kes di atas seperti Nash,
McHugh dan Miskin Rowter.
Bagi kes Tan
Siew Kee v. Chua Ah Boey mahkamah telah memberikan hak penjagaan anak tak
sah taraf kepada bapa memandangkan kebajikan anak lebih berhak kepadanya
setelah dipertimbangkan semua perkara dalam erti kata yang menyeluruh.
Berdasarkan kes yang dinyatakan di atas hak penjagaan anak tak sah taraf
mengikut undang-undang sivil tidak sama
seperti apa yang terdapat di dalam peruntukan undang-undang syariah.
Penjagaan anak tak sah taraf menurut undang-undang syariah lebih terjamin
kerana pensabitan nasabnya hanya kepada ibu dan keluarga sebelah ibu.[31]
Nafkah Bagi Anak Tak Sah Taraf
Segala nafkah dan
saraan hidup anak tak sah taraf adalah menjadi tanggungjawab ke atas ibunya.
Ini adalah kerana anak tak sah taraf itu dinasabkan kepada ibunya, tidak kepada
lelaki yang menyetubuhi ibunya. Peruntukan mengenai tanggungjawab nafkah ini
juga terdapat dalam Akta Undang-Undang Keluarga Islam 1984 (Akta 303) seksyen
80 (1) iaitu : “Jika seseorang perempuan cuai atau enggan menanggung nafkah
seseorang anaknya yang tak sah taraf yang tidak berupaya menanggung nafkah
dirinya, melainkan seorang anak yang dilahirkan akibat rogol, mahkamah boleh,
apabila hal itu dibuktikan dengan sewajarnya, memerintahkan perempuan itu
memberi apa-apa elaun bulanan yang difikirkan munasabah oleh mahkamah”. Walau
bagaimanapun, di Kedah, tidak terdapat peruntukan yang mengecualikan
tanggungjawab ibu membayar nafkah yang dilahirkan akibat rogol.
Seksyen 3(2) Akta
263 memperuntukkan bahawa jika seseorang mengabaikan atau enggan menanggung
anak tak sah tarafnya yang tidak mampu menanggung dirinya sendiri, mahkamah
boleh memerintahkan orang tersebut membuat bayaran bulanan yang mahkamah
rasakan munasabah. Walau bagaimanapun, bagaimanakah memerintahkan seorang
lelaki membayar nafkah kepada anak tidak sah tarafnya sedangkan dia tidak
berkahwin dengan ibu anak tersebut? Kebiasaannya ialah melihat sijil kelahiran
anak iaitu nama lelaki tersebut ditulis di dalam sijil tersebut. Selain itu,
ujian DNA juga dilakukan untuk menentukan siapakah yang bertanggungjawab
menyebabkan ibu anak mengandung hingga melahirkan anak tak sah taraf itu.[32]
Ini telah dibuat
dalam kes Othman bin Haji Abdul Halim lwn Hamisah binti Awang apabila responden
telah memfailkan permohonan nafkah anak terhadap perayu yang responden nyatakan
sebagai bapa anak. Perayu menafikan tuntutan tersebut tetapi majistret
memerintahkannya membayar RM200 sebulan kepada si anak. Sementara menunggu
rayuan, kedua-dua pihak melalui ujian DNA untuk menentukan hubungan genetic
kedua-dua belah pihak dengan anak tersebut. Ujian itu dikendalikan oleh pakar
dari Hospital Kebangsaan Malaysia dan pakar juga mencadangkan pendapat kedua
diambil. Responden enggan menerima kesahihan keputusan ujian tersebut kerana
ujian tidak mengikut prosedur yang mengakibatkan ia tidak diterima sebagai
keterangan. Mahkamah Tinggi memutuskan laporan ujian DNA tidak boleh diterima
pakai. Penghujung kes ini masih belum diketahui dan responden telah memfailkan
rayuan ke Mahkamah Agung.
Dalam kes Peter
James Binsted lwn Jevencia Autor Partosa responden telah mendakwa perayu
ialah suami dan bapa kepada anaknya. Oleh yang demikian, beliau telah memohon
nafkah di bawah seksyen 3(1) Akta 263. Perayu menafikan dakwaan responden.
Majistret telah memerintahkan perayu dan anak menjalani ujian DNA. Perayu telah
merayu ke atas keputusan majistret tersebut ke Mahkamah Tinggi dengan Mahkamah
Tinggi Kuala Lumpur memutuskan bahawa ujian DNA hanya boleh dijalankan jika
pihak yang terlibat memberi persetujuan untuk menjalankan ujian tersebut. Jika
dijalankan tanpa persetujuan, akan melanggar peruntukan Seksyen 323 Kanun
Keseksaan. Tambahan pula tiada undang-undang bertulis atau peraturan Common Law
yang memberi kuasa kepada mahkamah di Malaysia untuk memerintahkan seseorang
menjalani ujian untuk menetukan kebapaan (paternity). Oleh yang demikian
adalah menjadi suatu kesalahan bagi majistret memerintahkan perayu menjalani
ujian tersebut.
Keputusan Mahkamah
Tinggi mengenai ujian DNA boleh menyebabkan anak tak sah taraf mengalami
kesulitan mendapat nafkah daripada lelaki yang menyebabkan ibu anak mengandung
dan melahirkannya. Ujian DNA ialah ujian saintifik terkini untuk menentukan
hubungan genetic antara seorang lelaki dan seorang kanak-kanak yang mengaku
lelaki tersebut ialah bapanya. Jika masih berlandaskan peruntukan undang-undang
yang sedia ada, ia agak terhad dan sudah tibalah masanya ia dipinda bagi
membolehkan cara atau kaedah baru diterima pakai di Malaysia.[33]
Nafkah anak tak
sah taraf juga boleh dipohon di bawah peruntukan Akta Mmeperbaharui
Undan-Undang (Perkahwinan dan Perceraian) 1976 dengan anak ditakrifkan sebagai
“anak kepada suatu perkahwinan” yang termasuk anak tak sah taraf (Abdul Monir
Yaacub & Siti Shamsiah Md Supi, 2006: 40-41).
Sebelum 9
September 1994, tuntutan untyuk menyara seorang anak tak sah taraf boleh dibuat di Mahkamah Majistret yang mmepunyai
kuasa untuk memerintahkan si bapa membayar elaun nafkah anaknya yang tak sah
taraf. Dalam kes Roslan bin Abdul Ghani lwn Zulkifli, pihak menuntut telah
membuat tuntutan nafkah dari seaminya untuk dirinya dan seorang anak mereka
yang tak sah taraf. Walau bagaimanapun, mahkamah telah menolak tuntutan nafkah
anak yang tak sah taraf dan menasihatkan pihak yang menuntut untuk membuat
permohonan nafkah di Mahkamah Majistret.
Pada dan selepas 9
September, peruntukan yang memberi kuasa kepada Mahkamah Majistret untuk
mendengar dan membicarakan tuntutan nafkah anak tak sah taraf terhadap bapanya
telah dimansuhkan. Ini kerana tindakan ini bertentangan dengan hukum syarak.
Walau bagaimanapun, di dalam kes Mohd Hanif Fakirullah lwn Bushra Chaudri &
Anor, Mahkamah telah membenarkan seorang anak tak sah taraf yang beragama Islam
untuk membuat tuntutan pembayaran nafkah kepada bapa biologinya di bawah Akta
Nafkah Anak dan Perempuan Bersuami 1950. Berdasarkan kes ini, seorang anak tak
sah taraf boleh membuat tuntutan nafkah kepada bapa biologinya di bawah Akta
Nafkah Anak dan Perempuan Bersuami 1950.[34]
PENUTUP
Penjagaan anak tak sah taraf dari
sudut hukum syarak dan undang-undang perlu diambil berat kerana anak tak sah
taraf juga berhak mendapat hak penjagaan seperti anak sah taraf yang lain.
Selain itu, di dalam undang-undang juga diperuntukkan mengenai penjagaan anak
tak sah taraf iaitu di bawah Seksyen 85 yang menyatakan bahawa ibu dan saudara
mara ibu berhak mendapat penjagaan anak tak sah taraf.
Selain daripada penjagaan anak tak
sah taraf, pemberian nafkah kepada anak tak sah taraf juga perlu ditekankan.
Nafkah bagi anak tak sah taraf juga boleh dipohon di bawah peruntukan yang
terdapat di dalam undang-undang di Malaysia.
Justeru itu, adalah tidak wajar jika
hal berkaitan kebajikan anak tak sah taraf tidak diambil berat. Ini kerana
bukan sahaja hukum syarak menyatakan hak penjagaan dan juga nafkah kepada anak
tak sah taraf malahan, aspek perundangan juga telah menyediakan beberapa
peruntukan mengenai penjagaan anak tak sah taraf dan juga nafkah anak tak sah
taraf.
RUJUKAN
1)
Al-Quran
dan Terjemahannya
2)
Anak
Zina Menurut Hukum Syarak& Undang Undang Sivil, Prof. Madya. Dr. Basri bin
Ibrahim Al Hasani Al Azhari, Ustazah Mashitoh binti Mohamad Hashim (BA Syariah)
3)
http//www.e-fatwa.gov.my.28
Julai 2013
4)
EBOOK
fatwa_munakahat.gov.my
5)
Fatwa-Fatwa
berkaitan Fiqh Semasa di Malaysia, Prof.Madya.Dr.Basri bin Ibrahim Al-Hasani
Al-Azhari, Dr.Engku Ahmad Tajudin bin Engku Alwi (Ph.D Syariah), Ustaz Zulkifli
bin Mohammad (MA Syariah), Ustaz Ahmad Faizol bin Ismail (MA Syariah)
6)
Wanita
Dambaan Syurga, Mohd Zuhdi Ahmad Khasasi
7)
Fiqih
Islam Wa Adillatuhu, Hak-hak Anak, Wasiat, Wakaf, Warisan, Jilid 10, Prof. Dr.
Wahbah Az-Zuhaili
10)
Wanita
Status Sosial dan Undang-Undang Islam, Prof. Madya Datin Dr. Paizah Hj. Ismailc
[1] Anak Zina Menurut
Hukum Syarak& Undang Undang Sivil, Prof. Madya. Dr. Basri bin Ibrahim Al
Hasani Al Azhari, Ustazah Mashitoh binti Mohamad Hashim (BA Syariah)
[3] EBOOK
fatwa_munakahat.gov.my
[4] Fatwa-Fatwa
berkaitan Fiqh Semasa di Malaysia, Prof.Madya.Dr.Basri bin Ibrahim Al-Hasani
Al-Azhari, Dr.Engku Ahmad Tajudin bin Engku Alwi (Ph.D Syariah), Ustaz Zulkifli
bin Mohammad (MA Syariah), Ustaz Ahmad Faizol bin Ismail (MA Syariah)
[5] Wanita Dambaan
Syurga, Mohd Zuhdi Ahmad Khasasi
[6] Fiqih Islam Wa
Adillatuhu, Hak-hak Anak, Wasiat, Wakaf, Warisan, Jilid 10, Prof. Dr. Wahbah
Az-Zuhaili
[8] Anak Zina
Menurut Hukum Syarak& Undang-Undang Sivil, Prof. Dr. Dr. Basri bin Ibrahim
Al Hasani Al Azhari, Ustazah Mashitoh binti Mohamad Hashim (BA Syariah)
[9] Anak Zina Menurut
Hukum Syarak& Undang Undang Sivil, Prof. Madya. Dr. Basri bin Ibrahim Al
Hasani Al Azhari, Ustazah Mashitoh binti Mohamad Hashim (BA Syariah)
[12] Fatwa-Fatwa
berkaitan Fiqh Semasa di Malaysia, Prof.Madya.Dr.Basri bin Ibrahim Al-Hasani
Al-Azhari, Dr.Engku Ahmad Tajudin bin Engku Alwi (Ph.D Syariah), Ustaz Zulkifli
bin Mohammad (MA Syariah), Ustaz Ahmad Faizol bin Ismail (MA Syariah)
[13] http://www.e-fatwa.gov.my
[15] Wanita Dambaan
Syurga, Mohd Zuhdi Ahmad Khasasi
[16] http://www.sppim.gov.my/pdf/panduan/kedudukan_anak_tak_sah_taraf.
[19] Wanita Dambaan
Syurga, Mohd Zuhdi Ahmad Khasasi
[21] http://m.e-muamalat.gov.my/sites/default/files/27.anak_tak_sah_taraf.
[23] Al-Quran dan
Terjemahan, (Surah al-An’am : 164), (Surah Saba’ : 25), (Surah al-Zalzalah :
7-8)
[27]
Anak Zina Menurut
Hukum Syarak& Undang Undang Sivil, Prof. Madya. Dr. Basri bin Ibrahim Al
Hasani Al Azhari, Ustazah Mashitoh binti Mohamad Hashim (BA Syariah)
[28]
Anak Zina Menurut
Hukum Syarak& Undang Undang Sivil, Prof. Madya. Dr. Basri bin Ibrahim Al
Hasani Al Azhari, Ustazah Mashitoh binti Mohamad Hashim (BA Syariah)
[29] Anak Zina Menurut
Hukum Syarak& Undang Undang Sivil, Prof. Madya. Dr. Basri bin Ibrahim Al
Hasani Al Azhari, Ustazah Mashitoh binti Mohamad Hashim (BA Syariah)
[30]
Anak Zina Menurut
Hukum Syarak& Undang Undang Sivil, Prof. Madya. Dr. Basri bin Ibrahim Al
Hasani Al Azhari, Ustazah Mashitoh binti Mohamad Hashim (BA Syariah)
[31]
Anak Zina Menurut
Hukum Syarak& Undang Undang Sivil, Prof. Madya. Dr. Basri bin Ibrahim Al
Hasani Al Azhari, Ustazah Mashitoh binti Mohamad Hashim (BA Syariah)
[33]
Anak Zina Menurut
Hukum Syarak& Undang Undang Sivil, Prof. Madya. Dr. Basri bin Ibrahim Al
Hasani Al Azhari, Ustazah Mashitoh binti Mohamad Hashim (BA Syariah)
[34]
Anak Zina Menurut
Hukum Syarak& Undang Undang Sivil, Prof. Madya. Dr. Basri bin Ibrahim Al
Hasani Al Azhari, Ustazah Mashitoh binti Mohamad Hashim (BA Syariah)
assalam...sy ingin bertanya...sy pernah melahirkn anak tak sah taraf pd tahun lpas...kini anak sy berusia 8bulan...sy tlh menyerahkannya kpd spsg suami istri atas khendak kluarga...dan tlh mnandatangani surat akuan sumpah serta surat penyerahan anak kpd mereka wlaupn hakikatnya sy tak rela...mereka juga bjanji tidk akn memutuskn hbungan sy dgn bayi...mereka ckp sy blh bjumpa anak sy stelah sy sign surat tsebut di jkm...namun ktika sy mhubungi mreka utk bjumpa dgn ank sy,mreka bg alsn agr sy tidk dpt bjumpa ank sy...bkn skali,tp dah bbrapa kali mreka mngelak..sy tertekan krn rindukn ank sy..slalu bmimpi dia...jiwa sy merana..knp mreka sggup tipu sy..apa yg sy fkirkn skrg,sy ingin mngambilnya smula..soalan sy, bolehkah sy mnuntut ank sy kmbali? dan apakah caranya? mohon bantu sy..
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
Deleteadakah sy msih ada harapan?
ReplyDeleteSila hubungi Sy 0124143524
Deleteya . kenapa ? apa boleh saya bantu ?
DeleteThis comment has been removed by the author.
Deletesalam..sy Ingin penjelasan..sy serahkan anak x sah taraf sy pd keluarga bapa zina..skrg anak x sah taraf sy berusia 12 tahun.mmg susah utk sy berjumpa dgn anak sy..apakah ada harapan sekiranya sy hendak mengambil anak sy semula???
ReplyDeleteye masih ada harapan. awak ibunya lebih berhak
DeleteMaaf puan.. Mohon dengan Izin Puan Najwa untuk sy berkongsi sedikit ilmu. Maaf puan. Sy merupakan seorang Peguam Syarie. Berkenaan soalan puan, puan boleh menuntut hak puan melalui Permohonan Hadhanah (Hak Jagaan Anak) di Mahkamah Syariah tempat puan mastautin. Pihak mahkamah akan meneliti dokumen daripada pihak puan dan selepas penelitian yang telus mahkamah akan mengeluarkan satu perintah bahawa puan sebagai hadhinah yg berhak untuk menjaga anak tersebut. Perintah tersebut akan mengikat pihak2 dan jika ad yg melanggarnya boleh dikenakn hukuman komital. Wallahua'lam. Jika ada apa2 maklumat yg puan perlukan boleh hubungi sy di talian 019-4577370 atau fb; Hazlami Rashid.
Deletesalam, maaf sy ingin bertanya ? suami sy ada anak tak saraf tetapu ber bin kan suami sy. dan masa yang sama bekas isteri suami saya persoalan hak nafkah sahaje tetapi hak untuk perjumpaan dgn anak tidak di pertikaikan ? bagaimana nk selesaikan masala ini 😊
ReplyDeleteassalammualaikum saya mempunyai anak tidak sah taraf . skrg saya masih di wad hospital abdul halim . dan saya jugak telah dirujukkan bahagian counseling . masalah saya tidak boleh discharge selagi waris tak jemput . ayah saya dah arwah mak saya pulak sakit tidak larat nk dtg ke kedah . mak pon tinggal di kl . yang nk bertanggungjawab semua ats anak saya dgan saya ni bakal mak mertua saya . skrg masih lagi kira mak angkat . dia telah buat semua keperluan baby dgan keperluan saya . saya sedih tak kan saya kena duduk smpai bila² kat hospital ni selagi pewaris saya tak dtg
ReplyDelete. lagi pon saya anak tunggal takd adik beradik .. tlongg saya ... saya skrg masih lagi berpantang di hospital ni . nak jalan pon tak larat sbb saya czeer . :(
Assalamualaikum.. sy nk mnta pendapat dn penjelasan.. mcm mane sy nk pertahankan hak sy dgn ank tak sah tarah sy yg kini berusia msok 3 thun.. jika suami mahu ambil ank itu slepas berlaku penceraian.? Cmne cara sy nk pertahankan nya??
ReplyDeletemcm mne pulak klau ank luar nikah dijauhkan dari ibu nya ?
ReplyDeletesalam..sy Ingin penjelasan..saya baru sahaja bernikah dengan bapa kepada anak luar nikah kami pada 17 ogos 2019 yang lalu...saya dan suami sekarang tinggal di rumah ibu bapa saya..ank x sah taraf kami kini dijaga oleh keluarga bapa nya sejak dari bulan 6 tak silap saya..saya berkerja sendiri..menolong mak saya berniaga...dan sekarang saya menunggu untuk mendapat perkerjaan baru...saya dijauhkan untuk berjumpa dan mengambil kembali ank saya walaupon sekarang kami sudah sah menjadi suami isteri...alasan mereka kerana saya tidak berkerja..dan mereka mahu saya berkerja untuk membantu suami mencari rumah sewa sendiri,mencari rezeki dan cari pengasuh untuk menjaga anak luar nikah kami sementara kami berkerja..saya berfikir sementara saya menunggu untuk mendapat pekerjaan..saya mahu mengambil ank tak sah taraf kami untuk tinggal bersama kami untuk beberapa hari..tetapi keluarga suami saya (bapa kepada anak tidak sah taraf) tidak mahu bagi saya berjumpa dengan anak saya selagi saya tidak mendapat pekerjaan dan rumah sewa...mereka juga ada berkata "kalau kau nak buat report..kau buatlah..aq boleh buat report kt jkm yg mak dia xkeja..ko ingat diaorg (jkm) nak lepaskan ke ?? "
ReplyDeletesoalan saya..adakah saya bersalah dan saya tidak dapat hak jagaan anak saya kalau mereka membuat report ?
tolong jelaskan persoalan saya...saya sangat2 rindukan anak saya...mereka yang ada anak akan rasa apa yang saya rasa...sakit sangat..rindu yang teramat..ya allah😔...hanya mampu melihat anak saya di dalam video dan gambar...
salam, mnta pncerahan bagaimana utk sy dpt kan nafkah untuk anak tak sah taraf? or mmg ank taksah taraf tidak layak utk mndapatkn nafkah dari bapanya yg bkn ber bin kn dia??
ReplyDeletesalam..sy Ingin penjelasan..sy telah bercerai dengan bapa zina anak saya 2 tahun yang lalu.. syarat utk perceraian saya tidak dibenarkan untuk mengambil anak saya yang ketika itu berumur 10 tahun. maka saya serahkan anak x sah taraf sy pd keluarga bapa zina untuk hak penjagaan..skrg anak x sah taraf sy berusia 12 tahun... mmg susah utk sy berjumpa dgn anak sy kerana keluarga belah mereka tidak mengizinkan terutama jika mereka ingin bermalam dirumah saya.. jika mereka mengikut saya pun , nanti mereka akan dimarahi oleh bapanya ....apakah ada harapan sekiranya sy hendak mengambil anak sy semula???untuk makluman anak tak sah taraf saya merupakan kembar lelaki...
ReplyDelete